Schokgolfgenerator vervangt benzinemotor

Samenvatting

Onderzoekers van Michigan State University hebben een prototype van een motor ontwikkeld waarin geen zuigers, krukas en kleppen meer nodig zijn.
 

Schokgolfgenerator vervangt benzinemotor

(26 mrt 2011)    Onderzoekers van Michigan State University hebben een prototype van een motor ontwikkeld waarin geen zuigers, krukas en kleppen meer nodig zijn. Daarmee kan het gewicht van een auro aanzienlijk worden gereduceerd.
De motor is zo groot als een pannetje en zou de 500 kilo zware standaard automotor kunnen vervangen. Er is geen versnellingsbak, nog een koelsysteem nodig
De motor bevat een rotorschijf waarin radiaal lopende golfvormige groeven zijn uitgespaard bij wijze van kanalen. In de rand van de behuizing zijn twee uitsparingen, poorten, aangebracht. Lucht en brandstof worden in het centrum ingebracht. Door het draaien van de rotor wordt het einde van het 'kanaal' ploseling afgesloten. Daardoor bouwt zich een drukgolf op en op dat moment wordt het mengsel ontstoken, waardoor de druk nog verder oploopt. De opgebouwde kracht doet de rotor verder draaien. Het kanaal draait door voor de andere opening waardoor het ontbrande mengsel weer kan ontsnappen.
Volgens de onderzoekers wordt 60 procent van de energy in mechanisch vermogen omgezet in plaats van 15 procent bij de huidige benzinemotor.
Vanwege dit hoge rendement zou geen koeling nodig zijn.
Direct aan de as van de rotor wordt een generator gekoppeld, die een batterij oplaadt vanwege dit hybride systeem zou een 25kW motor voldoende zijn voor aandrijving van een doorsnee automobiel.
ARPA, die het project financieert, streeft naar een ontwerp dat 30% lighter, end 30% goedkoper is dan de huidige hybride-auto's.

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB) 

Referenties, informatie:

ARPA Wave disk engine



lll