Snelle acculaadsystemen

Samenvatting

Electrische auto's vragen om snelle oplaadstations. Met een speciale wiskundige benadering zijn oplaadtijden van 15 minuten mogelijk.
 

Snelle acculaadsystemen

18 feb 2011     Epyon, een bedrijf met ongeveer 35 medewerkers in Rijswijk en Eindhoven, heeft sinds zijn oprichting in 2004 veel kennis opgebouwd over het efficiĆ«nt opladen van batterijen. Zij specialiseren zich nu in snellaadsystemen voor de elektrische auto en andere voertuigen.
Een belangrijkste eis bij het laden van autobatterijen is snelheid, maar als het te snel gaat, kan de accu onherstelbaar beschadigd
raken een kostbare zaak, want een batterijen pakket van een auto kost veel geld.
Het opladen van een elektrische auto in dertig minuten vraagt globaal een laadstroom van 125 A en een vermogen van 50 kW.
Typerende laadtijden zijn dan vijftien tot dertig minuten, wat een stuk sneller is dan de plusminus acht uur die een conventionele
laadpaal erover doet. Maar in hun testlab hebben ze al een systeem dat batterijen die in vijf minuten zijn oplaadt.

De techniek die Epyon daarbij gebruikt gaat uit van een bijzondere, weinig toegepaste, wiskundige methode, SubSpace Identification (SSI. Het is gebaseerd op training. Aan de hand van meetgegevens tijden de lading worden de eigenschappen van de batterij bepaald, daarbij wordt ook rekening gehouden met de temperatuur. De laadvoortgang wordt dan aangepast aan de zo steeds toenemende kennis. Zo wordt bijvoorbeeld bij lage temperatuur met pulsen van hoge stroom geladen, zodat de batterij gecontroleerd kan opwarmen.
Snelladen is een belangrijk argument voor de acceptatie van electrische auto's door het publiek.

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB) 

Referenties, informatie:

De Ingenieur => artikel

lll