Kabelnetwerkoperatoren

Samenvatting

In advertentie en reklameboodschappen van netwerkoperators wordt ten onrechte de indruk gewekt dat de burger na aanschaf van het produkt gegarandeerd kwalitatief goede radio- of tv-ontvangst heeft.
 

Kabelnetwerkoperatoren

(16 apr 2010)    Wij zijn bijzonder alert op berichten met betrekking tot storingen op radiofrequenties. Het door commerciele diensten en producten veroorzaakte stoornivo in onze KG banden is inmiddels tot S9 gestegen.

In ons bulletin van 14 maart 2010 verscheen daarom een artikeltje over een duitse kabel netwerk operator. Daarin stond vermeld dat deze operator zich tot mijn verbazing zorgen maakte over mogelijke storing veroorzaakt door het netwerk van de mobile telefonie. De algemene trend was immers, ondanks klachten van vele zijden, dat kabelnetten storen niet en worden dus ook niet gestoord.

De problematiek zit hem niet in de apparatuur, in tegendeel. Maar vele ouderen onder ons herinneren zich nog wel dat vroeger, de PTT, die het monopolie had op de elektrische berichtgeving ook garandeerde dat de boodschap ongeschonden over werd gebracht. Dus van mond-tot-oor werd gecontroleerd en beheerd door de PTT. Dat gold voor ook de radiodistrubutie en in zekere mate ook voor Radio en TV. Bij storingen kon je altijd terugvallen op een PTT of de Radio storingdienst. Je moest echter niet het lef hebben om binnenshuis een zelf gekochte 'illegale' telefoon op een PTT-doos aan te sluiten.

Tegenwoordig prijzen zogenaamde concurerende commerciele instellingen Radio- en TV-diensten aan op grond van de uitstekende kwaliteit. Maar dat kunnen ze helemaal niet waar maken.
Zij distribueren slechts van kastje tot kastje en niet verder. Dat doen ze echter uitstekend, met geavanceerde apparatuur van hoge kwaliteit. Maar meer niet. Klachten van klanten worden onderzocht, dat wil zeggen het netwerk wordt doorgemeten en daar moet u het dan mee doen.

De meeste klachten vinden hun oorzaak echter in de slechte aansluiting van hun kijk- of hoordoos op het aansluitkastje van de netwerkoperator. De monteur, die bij een nieuw abonnement, een introduktiepakket komt afleveren, vraagt waar men het aansluitkastje gemonteerd moet worden, sluit de oude interne bekabeling daarop aan, kijkt misschien of er licht en geluid
uit de kijkkast komt en vertrekt na een kop koffie, de bewoners in een transtoestand achterlatend met een hoop papieren.
Blijkt er dan iets niet goed te werken, of zijn de instellingen niet goed of wordt beeld en of geluid gestoord dan krijgt de netwerkoperator de schuld, die had immers prachtige beelden beloofd.
Lees ook de reactie van Mark, PA4M, op het bewuste artikel

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB) 

Referenties, informatie:

PI4WNO bulletin Kabelnetwerkbedrijf beducht voor storing van mobiele zenders
PA4M reactie op Kabelnetwerkbedrijf beducht voor storing van mobiele zenders



lll