EME via Arecibo schotel op 70 cm

Samenvatting

In het weekend van 16-18 april 2010 zal de Arecibo Observatory Amateur Radio Club de 300 meter schotelantenne in de lucht brengen voor moonbaunce(EME) operatie op 432 MHz onder de roepnaam KP4AO. Deze bijzondere gebeurtenis is een uitgelezen kans om met eenvoudige apparatuur een bijzondere verbinding te maken.

EME via Arecibo schotel op 70 cm

In het weekend van 16-18 april 2010 zal de Arecibo Observatory Amateur Radio Club de 300 meter schotelantenne in de lucht brengen voor moonbaunce(EME) operatie op 432 MHz onder de roepnaam KP4AO. Deze bijzondere gebeurtenis is een uitgelezen kans om met eenvoudige apparatuur een bijzondere verbinding te maken.

Normaal gesproken maak je geen schijn van kans zonder een antenne-array van 16 gestackte 23 elements yagi's op een gecombineerde azimuth/elevatierotor en een gekoelde low noise GaAs-mosfet preamp, maar van 16 tot 18 april zet de Arecibo Observatory Amateur Radio Club een 300 meter radio telescoop in de lucht om op 432 MHz radioverbindingen via de maan (EME) te kunnen maken. Met deze superantenne kunt je de signalen met een kleine portable yagi al horen die op de maan gericht wordt.

De uitzendingen vinden plaats op:
16 april: 1645 - 1930 UTC (18:45 - 21:30 local time)
17 april: 1740 - 2020 UTC (19:40 - 22:20 local time)
18 april: 1840 - 2125 UTC (20:40 - 23:25 local time)

Verdere informatie:
Zendfrequentie: 432.045 MHz
Ontvangstfrequentie: 432.050 tot 432.060+
Zendvermogen: 400 W
Antenne versterking: 60 dBi (dat maakt dus 400 megawatt ERP)

KP4AO kan al gehoord worden met een kleine hand-held yagi die op de maan gericht wordt en een goede ontvanger. Een 15 dBi antenne ( minimaal 13 elements yagi ) met 100 W moet genoeg zijn om ze in CW te werken.

De operators van KP4AO zullen hun best doen om zoveel mogelijk stations te werken. Elke periode zal starten met een korte aankondiging en CQ in SSB. SSB QSOs zullen 30 minuten tot een uur duren, als de QSO rate hoog blijft (QSO rate is aantal QSO's per minuut).
Als men denkt meer QSO's in CW te kunnen maken, zal daarnaar overgeschakeld worden.

Er zal geluisterd worden op frequenties die 5-15 kHz boven hun eigen zendfrequentie liggen, en eventueel hoger als de QRM dat vereist.

Als ze CQ QRP roepen, dan zal uitsluitend met stations met 100 W of minder in een enkele yagi worden gewerkt. Geef dan geen antwoord op deze oproep als je meer vermogen of meerdere yagi's gebruikt.

Op 18 april, als ze de situatie bereiken dat ze de meeste stations gewerkt hebben, en ze schatten dat werken met de digitale mode JT65B ze een hogere QSO rate gaat opleveren, zullen ze overschakelen naar JT65B.

( K1JT) 

Referenties, informatie:

Southgate nieuwsbericht