Alexanderson zenders

Samenvatting

In de beginjaren van de radio werden voornamelijk langegolf frequenties gebruikt. Daarvoor waren naast gigantische antenne installaties grote zendvermogens nodig. Die konden toendertijd alleen met een wiselstroomgenerator worden opgewekt. Door de opkomst van kortegolfradio verdwenen deze zenders al zeer snel.

Alexanderson zenders

20 mrt 2010     RCA, de Radio Corporation of America, werd in 1919 opgericht als onderdeel van General Electric, GE. Daarbij werden de activiteiten van de voormalige American Marconi overgenomen.
In die tijd produceerde GE radiozenders gebaseerd op wisselstroomgeneratoren, Deze Alexanderson zenders werden toendertijd geacht de beste keus te zijn voor radioservice over grote afstanden. We hebben het dan over frequenties van 10 to 30 kilohertz., die zich voornamelijk via vertikale polarisatie als grondgolf voortplanten. Daarvoor waren kwartgolf gound-plane antennes niet meer te realiseren. Hoewel de antennes enorme afmetingen hadden, afmetingen van enkele kilometers was normaal, was het rendement laag en dus waren er grote zendvermogens vereist.
Toch werden er maar twee van deze zenders geinstalleerd.

De ontwikkeling van deze Alexanderson alternators kwam dus niet echt van de grond. Dit was voornamelijk te danken aan de opkomst van kortegolf radio. Het bleek dat op de hogere frequenties aanzienlijk minder vermogen nodig was, om toch een wereldwijd bereik te behalen. De ontwikkelingen met betrekking tot de radiozendbuizen waren in volle gang. Zij konden de benodigde vermogens goed hanteren.

RCA engineer Harold Beverage, met roepletters 2BML, herinnerde zich dat zij in 1926 op Long Island met een 8 meter lange antenne en een buizenzender op de kortegolf in Zuid Afrika beter te ontvangen waren dan met de 200 kilowatt alternator.
Helaas waren de dagen van de Alexander alternator dus maar van korte duur. Maar gelukkig wordt enkelmalen per jaar de Alexander zender in Grimeton opgestart.
Jaarlijks kunt u enkel malen per jaar haar morse uitzending beluisteren op 17.2 kHz.

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB) 

Referenties, informatie:

Early Radio History => The Book of Radio door Charles William Taussig, 1922, pag 312-327
Woerden => Historische uitzendingen

Tuning coil
Tuning coil