Pneumatische aandrijving

Samenvatting

Een onderzoeksteam van de ETH heeft een een hybride auto gepresenteerd, waarmee de remenergie middels perlsucht wordt teruggewonnen.
 

Pneumatische aandrijving

12 feb 2010     De Zwitserse ETH heeft naar eigen zeggen de eerste goed functionerende hybride auto ontworpen die naast benzine ook samengeperste lucht gebruikt voor de aandrijving. De auto won onlangs de Watt d’Or 2010, een Zwitserse prijs voor energiezuinig ontwerpen.
Bij een normale, door benzine of diesel aangedreven auto gaat de remenergie altijd verloren als warmte. Kunnen wij deze energie ook op een andere manier terugwinnen dan electrisch was de vraag van professor Lino Guzzella aan zijn studenten.
Pneumatische moteren zijn gemeengoed in de industrie, ook op perslucht aangedreven voertuigen zijn geen toekomstmuziek meer.
Het onderzoekteam heeft nu een alternatief gevonden voor de electrisch hybride auto.

De automotor dient niet alleen voor de verbranding, maar deze functioneert tevens als pomp. De enige toegevoegde elementen zijn elektronisch gecontroleerde kleppen, één per cilinder, en een kleine lagedruktank van minder dan dertig liter en een maximale druk van hooguit twintig bar.’
De motor is een tweecilindermotor van 61 kW, het verplaatsingsvolume ligt op 0,75 liter. Tijdens het remmen werken de cilinders als pompen, die dankzij elektronisch bediende kleppen lucht in een tank kunnen persen. De samengeperste lucht is vervolgens te gebruiken voor de aandrijving.
Vergeleken met een traditionele motor met dezelfde prestaties kan de energiebesparing van de motor van ETHZ oplopen tot ongeveer 35 procent.

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB) 

Referenties, informatie:

ETH => Hybrid Pneumatic Engine

lll