Aarbeving Haiti

Samenvatting

Alle radioamateurs worden verzocht om 7045 kHz en 3720 kHz vrij te houden voor mogelijk nooddienstverkeer in verband met de zware aardbeving van 13 januari 2010 op Haiti.

Aarbeving Haiti

14 jan 2010     Alle radioamateurs worden verzocht om 14.300MHz, 14.265MHz, 7.045MHz , 7.065MHz, 7.265MHz, 3.720MHz, 3.977MHz vrij te houden voor mogelijk nooddienstverkeer in verband met de zware aardbeving van 13 januari op Haiti. De International Radio Emergency Support Coalition (IRESC) is ook aktief op EchoLink node 278173

De International Amateur Radio Union (IARU) Regio II Gebied C Nooddienstcoordinator Arnie Coro (CO2KK) rapporteerde dat vanaf 02:45 UTC op 13 januari eerst niets meer werd gehoord van radioamateurs op Haiti. Maar momenteel is er radio activiteit gehoord. Pater John Henault, HH6JH, in Port-au-Prince, heeft op 13 januari kontakt gehad met de Intercontinental Assistance and Traffic Net (IATN) op 14.300 MHz, the IARU Global Centre of Activity frequencie voor nood communicatie.
De berichten werden ontvangen bij W2VU. Pater John rapporteerde in een bericht aan William Sturridge, KI4MMZ, in Flagler Beach, Florida, dat er geen telefoon en electra was en dat hij op accuus werkte. Hij hoopte een generator te kunnen bemachtigen

De volgende frequencies zijn in gebruik ten behoeve van aardbeving gerelateerde communicatie en moet vrij gehouden worden tenzij u in staat bent de gevraagde hulp te verlenen: 14300 (IATN), 14265 (SATERN); 7045 (IARU Region II) and 3720 (IARU Region II) kHz.
Het is mogelijk dat er op andere frequentie noodverkeer kan plaats vinden. Daarom worden radio amateurs verzocht om vooral te luisteren alvorens een frequentie in gebruik te nemen.

(Pieter J.T.Bruinsma, PA0PHB) 

Referenties, informatie:

IARU => aardbevings nieuws
QRZ.com => Nieuwsbericht
ARRL => nieuwsbericht
RSGB => aanbevelingen noodcommunicatie Haiti