Twente presenteert als eerste zonnewagen

Samenvatting

Het Solar Twente Team presenteerde onlangs haar nieuwe zonnenwagen voor de World Solar Challenge in Australie. Met deze revolutionaire wagen hopen zij ditmaal op een plaats in de top drie te eindigen.
 

Twente presenteert als eerste zonnewagen

(19 jun 2009)    Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken onthulde gisteren in the Convention Factory in Amsterdam de knalrode zonnewagen van de Universtiteit van Twente, genaamd '21 (Twente One) Revolution'. Een team van 18 studenten van de Universiteit Twente, Saxion en Hogeschool Windesheim heeft de studie anderhalf jaar lang opzij gezet om deze auto te ontwikkelen.

De zonneauto van het Solar Team Twente doet van 25 tot en met 31 oktober voor de derde keer mee met de World Solar Challenge in Australie, een tweejaarlijkse race waarbij een afstand van ruim 3.000 km zo snel mogelijk afgelegd moet worden met zonne-energie als enige brandstof.
Twee jaar geleden behaalden zij er een zesde plaats. Dit jaar wil het team bij de eerste drie finishen. De TU Delft, die ook dit jaar weer mee doet behaalde de afgelopen vier maal de eerste prijs in de World Solar Challenge. Er doen maar liefst 47 teams wereldwijd mee.

Het opvallende aan deze auto is de kantelbare vleugel, die met behulp van 200 sensoren constant naar de zon toe draait, zodat er zoveel mogelijk zonlicht valt op de 2.258 zonnecellen en het lenzensysteem. Dit gepatenteerde lenzensysteem is de tweede innovatie. Hiermee valt er meer zonlicht op een aantal van de zonnecellen, waardoor de oppervlakte van 6 m2 aan zonnecellen - de volgens de regelementen van de World Solar Challenge maximaal toegestane oppervlakte aan zonnecellen op de auto - vergroot wordt tot een effectieve oppervlakte van 7,5 m2. De derde innovatie is het flexibele kantellichaam, dat ervoor moet zorgen dat de extra weerstand die ontstaat door de kantelbare vleugel teniet wordt gedaan. Als vierde innovatie heeft het team dit jaar gekozen voor een carbonframe, in tegenstelling tot het metalen frame dat de twee voorgaande Twentse auto’s hadden. Dit levert een aanzienlijke besparing op het gewicht van de wagen op. De laatste innovatie is de wielconfiguratie. De 21 Revolution heeft twee achterwielen, maar slechts één voorwiel. Hiermee neemt het team een risico: de wagen wordt hierdoor aerodynamischer, maar dit gaat wel ten koste van de stabiliteit.
Wilt u ook 'meereizen naar Australie' en daarmee het project financieel ondersteunen, dan kunt u een een of meerdere zonnecellen 'adopteren'.

() 

Referenties, informatie:

Solar Team persbericht





lll