Eenvoudige HF watt-meter

Samenvatting

De gloeilamp wordt uitgebannen door de EC. Neem daarom nu de kans waar, zolang het nog kan om er nog eens mee te experimenteren.

Eenvoudige HF watt-meter

(11 jun 2009)    In CQPA nr 5 van 2009 publiceert Bastiaan, PA3FFZ een leuke schakeling om met een redelijke nauwkeurigheid HF vermogen te meten. Het principe van de schakeling is gebaseerd op warmteontwikkeling in de weerstand van een gloeidraad. De gloeidraad zal gaan min of meer gaan gloeien. Helaas in de hoveelheid licht niet evenredig met het gedissipeerd vermogen. De felheid van het licht wordt bepaald door de temperatuur van de gloeidraad maar die temperatuur wordt bepaald door de balans tussen het opgenomen vermogen en het gedissipeerd vermogen.
Om nu toch een zinnige meting te kunnen doen nemen een een tweede lamp van exact het zelfde type en voeden die met gelijkstroom. Als de tweede lamp even veel licht geeft als de eerste, is het opgenomen gelijkstroomvermogen gelijk aan het te meten HF vermogen.
Gelijkstoom vermogen is eenvoudig met onze multimeter te meten.

Een belangrijk addertje kleeft echter aan deze methode. De weerstand van het lampje is erk afhankelijk van de temperatuur. Een factor 3 is niets bijzonders. Die varierende weerstand maakt het noodzakelijk om met een antennetuner de VSWR van de schakeling te korrigeren. Kies voor bovenstaande toepassing dus aan lamp die bij het te verwachte vermogen een weerstand ron de 50 ohm heeft. Vaak wordt het dan een auto of fietslamp

De variatie van de weerstand als gevolg van een varierende stroom werd vroeger gebruikt om de spanning te stabiliseren van een audio oscillator. Bij deze toepassing moet de lamp zachtjes gloeien een fietsachterlicht lampje is vaak een goede keus.
En wie heeft er nog nooit een lamp gebruikt bijwijze van zekering om een stroom.
Het is maar goed dat de EC de gloeilamp gaat uitbannen, dan hoeven we door ook niet meer mee te experimenteren. Hier kiezen we een lamp met de spanning van de voedingsbron en we kiezen het vermogen op basis van de nog toe te laten kortsluitstroom.
NB: Bastiaans artikel (www.vrza.nl/downloads/cqpa/art1_200905.pdf) bevat ook nog enkele wetenswaardigheden over ringkernen.

() 

Referenties, informatie:

CQ-PA 2009-5 artikel van Bastiaan, PA3FFZ